Innehåll är allt?

You are here:

Grattis alla copywriters, innehåll är allt – design inget och startsidan död. Väl dramatiskt uttalande kanske, men tanken dyker upp efter att jag läst en krönika i Jajja Magazine. Grunden till att den traditionella startsidan är på väg bort handlar om en beteendeförändring där läsarna redan flyttat sin ”startsida” till sociala medier. Detta i alla fall enligt Robert Brännström som är chefredaktör för Bonniers nya satsning Kit.se. Kit är en sajt som ska distribuera sitt journalistiska innehåll via sociala media, e-post och andra digitala tjänster som är en integrerad del av var och ens liv idag (jag är barnsligt förtjust i att de skriver ”tummis” när de lovar att inte spamma).

För mig känns det ganska naturligt att just journalistiskt innehåll går denna väg och inte alls förvånande. Med tanke på hur utbrett surfandet via smarta telefoner är idag, så är det oundvikligt att en del ”lulllull” måste stå åt sidan. Därmed inte sagt att en mer traditionell ”startsidan” är död i alla branscher – jag tycker fortfarande en bra startsida är oerhört relevant för t.ex. ett b2b-företag eller en lokal turistnäring. Det som däremot är oerhört viktigt är att tänka ”mobile first” eller som jag hellre säger ”mobile beside”.

Mobile beside
I början av den mobila anpassningen med responsiv design så var det stora felet enligt mig (och många andra) att en i regel gjorde en bra design för dator och sedan ”bara” såg till att samma innehåll och design anpassade sin bredd till de små skärmarna i surfplattor och smarta telefoner. Detta utan att tänka design och användarvänlighet – visst kan det vara väldigt snyggt med ett bildspel i panorama-format på en stor skärm, men i mobilen blir den ofta meningslös. På samma sätt anser jag det lika dumt att göra en design för en mobil-skärm och sedan använda samma avskalade design till en stor skärm. I min design försöker jag därför använda mig av en enkel tanke: ”stegvis göm och visa”. Alltså låt den stora panoramabilden vara med när webbplatsen visas på stor skärm dölj den sedan när sidan visas på små skärmar och visa en läcker bild anpassad för den lilla skärmen (alltså mer i ett stående format). Sen vilken designidé som kommer först är mindre relevant så länge båda skärmarna får lika mycket kärlek. Kolla in nedan skärmdumpar eller surfa in på NoraGlass nya hemsida för att se ett verkligt exempel på hur jag tänker.

Skärmavbild 2015-04-30 kl. 09.55.35

Skärmavbild 2015-04-30 kl. 09.56.08

För övrigt, apropå att Google nu väljer att hissa mobilanpassat så gjorde jag min första responsiva webbsida 2011, återstår att se när jag gör min första webbsida utan traditionell startsida.

Kommentera